Zombi, porsas, narttu vai sinä?

Meillä käy joskus semmoinen ihan karsea narttu. Se huutaa ja tiuskii ja viskoo tavaroita mennessään. Jos jokin ei mene sen mielen mukaan, saavat kaikki katua.

Välillä vieraana on myös yksi zombi. Se tuijottaa lähinnä eteensä eikä saa mitään tehtyä. Jos puolikuollut olio jotain onnistuu tekemään, tapahtuu se vahingossa ja sekin yleensä jää puolitiehen.

Silloin tällöin käväisee peilin takana ruma läski porsas, tyhmä kuin saapas, jolla paikat roikkuvat ja aivot ovat surkastuneet.

Oletko tyytyväinen siihen millainen ihminen olet? En puhu nyt ulkonäöstäsi, vaan mielentilastasi, energiatasostasi, vireestäsi, mielialastasi. Kuinka usein olet energinen ja hyväntuulinen ja kuinka usein käyt jonkinlaisella säästöliekillä?

Voit vähentää zombien, porsaiden ja muiden versioiden esiintymisiä yksinkertaisin, mutta tehokkain keinoin.

1. Elä kunnolla. Nuku tarpeeksi. (Katso infografiikka siitä mitä kehollesi tapahtuu, kun et saa tarpeeksi unta. Jo yhden yön unenpuute muuttaa kellogeeniä.) Syö terveellisesti. Ulkoile päivittäin. Mietiskele. Ole läsnä.

2. Juttele kauniisti. Itsellesi. Kuuntele sisäistä ääntäsi, sitä mitä itsellesi puhut. Paljonko siitä on syyttelyä ja moittimista ja paljonko kehuja ja kannustusta? Kehu itseäsi enemmän. Meillä vessan seinään on maalattu nurinpäin ”olet kiva” niin että se näkyy peilistä. Se on tietenkin aivan liian vaatimatonta. Teillä voisi lukea ”olet ihana”, ”olet upea”, ”olet täydellinen”.

3. Muista omat tarpeesi. Milloin otit viimeksi omaa aikaa? Oma aika ei tarkoita silittämistä. Sinulla täytyy olla viikoittain aikaa, jolloin saat tehdä mitä haluat ja joka antaa sinulle voimaa. Käy kuntosalilla tai kirjastossa, laitata kyntesi, opiskele, kävele yksin metsässä, mikä sinulle parhaiten sopiikin. Jos et pidä huolta itsestäsi, et jaksa pitää huolta muistakaan.

4. Ole armollinen. Joka päivä ei tarvitse olla tehopäivä. Jos olet flunssassa, on tärkeämpää että lepäät kuin että paikat kiiltävät ja pöydässä on itse aamutorilta ostetuista raaka-aineista tehtyä luomuruokaa. Tee sen verran kuin mihin omat voimavarasi riittävät.

5. Delegoi. Sinun ei tarvitse tehdä kaikkea itse. Ota hommiin mukaan muu perhe ja ulkoista työt aina kun pystyt. Härkäpäisesti yksin sinnittelevistä tulee helposti katkeria ja äkäisiä.

6. Suunnittele etukäteen. Sähläystä ja paniikkia vähentää se, että tiedät mitä olet tekemässä ja mitä tapahtuu kunakin päivänä ja viikkona. Käytä perhekalenteria ja kännykän muistutuksia.

7. Yksinkertaista. Muuta ympäristösi sekamelska rauhaa antavaksi järjestykseksi. Luovu tavaroista, jotka huutavat sinulle ”sinun pitäisi”, ”olet laiska”, ”et selviä meistä”. Älä yritä niin paljon. Tee vähemmän, mutta kunnolla.

Tarvitsetko apua? Ota yhteyttä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *