Ammattijärjestäjät! Eikö ne ole niitä, jotka tulee ja heittää kaiken pois?

Kuva: Patrik Jones (flickr)

 Ammattijärjestäjän palkkaaminen on jännää puuhaa. Televisiossa pyörineet himohamstraaja-sarjat ja naistenlehtien artikkelit ovat ehkä tuoneet tavarakaaosasiat vähän enemmän esille, mutta edelleen ihmisillä on paljon asenteita ja ennakkoluuloja, jotka vaikeuttavat avun hankkimista ja vastaan ottamista. Moni ei varmaankaan edes tiedä, mitä ammattijärjestäjä oikeastaan heidän kotonaan tekisi. Kun olen jutellut ihmisten kanssa, todella moni on luullut, että tulemme ja heitämme kaiken pois. Ei ihme, että tulee vastareaktio pitää tiukasti tavaroistaan kiinni. Näistä en ainakaan luovu! Meille eivät sellaiset ainakaan tule!

Ammattijärjestäjän tehtävä on nimensä mukaisesti lisätä järjestystä asiakkaan kodissa – tai missä hän toimiikaan – käymällä järjestelmällisesti haluttu tila läpi ja miettimällä paras tapa säilyttää se mitä asiakas haluaa siinä tilassa säilyttää. Jos tilaa on liian vähän kaikille tavaroille, joistakin täytyy luopua. Yhdessä tunnistamme ne tavarat, joilla ei ole niin paljon käyttöä että ne kannattaisi säästää viemässä tilaa enemmän käytössä olevilta tavaroilta. Tupaten täynnä olevat tilat ovat lähes käyttökelvottomat. Olet varmasti itsekin huomannut, kuinka helppoa ääriään myötä täynnä olevasta kaapista on ottaa vaatteita tai muita tavaroita.

Kaikki alkaa siitä, että otat minuun yhteyttä. Voit esimerkiksi soittaa tai lähettää sähköpostia. Ensi juttelemalla kuuntelen tarkasti, millaisessa asiassa tarvitset apuani. Voit esimerkiksi sanoa, että omakotitalon sekalaisena varastona pidetty yläkerta halutaan ottaa nyt käyttöön ja makuuhuoneet pitäisi raivata. Tai voit huokaista: kaikki on ihan sekaisin enkä enää pärjää. Kyselen sinulta yhteystietosi ja sovimme tapaamisen ajankohdan.

Joskus tavaroita ja sekasortoa on kertynyt niin paljon, ettei kotiin ole voinut aikoihin kutsua vieraita. Voi tuntua siltä, että tilanne on niin kaamea, ettei sinne voi päästää edes ammattijärjestäjää. Tähän mennessä huolet ovat olleet joka kerta aivan turhia. Mutta jos kuitenkin jännittää liikaa, voimme sopia tapaamisen vaikka läheiseen kahvilaan ja jutella ensin huolet pois.

Raivaus ja järjesteleminen vaativat onnistuakseen tavoitteiden asettamista ja suunnitelman tekemistä. Ensimmäinen tapaamisemme kestää tunnin. Olen antanut sille nimeksi Tuumasta toimeen. Sen aikana teemme tarvekartoituksen ja mietimme miten jatkamme eteenpäin. Joskus järjestelyprojektisi vaatii vain tällaisen alkusysäyksen ja pärjäät sen jälkeen itseksesi.

Yleensä asia on kuitenkin niin, että jos jaksaisit tehdä järjestelyn itse, olisit jo tehnyt sen. Ammattijärjestäjän avulla projektisi ei karahda kiville vaan etenee loppuun saakka. Jos päätät ottaa enemmän järjestelyapua, sovimme milloin tulen luoksesi seuraavan kerran. Apua saa kolmen tunnin erissä. Se on hyvä pätkä saada aikaan silminnähtäviä tuloksia.

Järjesteleminen vie aikaa. Jos omakotitaloon on kerääntynyt tavaraa kymmenien vuosien ajan, sitä ei järjestetä kuudessa tunnissa (paitsi jos heitellään kaikki poikkeuksetta roskalavalle – ja sitähän ei haluttu).

Budjettiin ei kuitenkaan tarvitse laskea mukaan järjestysapua kymmenille tunneille. Kun toimintasuunnitelma on alussa tehty ja tavoitteet ovat selvillä, voimme ajoittaa toisen järjestelykäynnin esimerkiksi kuukauden päähän ensimmäisestä. Näin saat kuuden tunnin järjestelyavulla tehtyä paljon enemmän. Kun tiedät, että olen tulossa taas katsomaan mitä olet saanut kuukaudessa aikaan, toimit tehokkaammin!

Vieri vieressä toimiminen voi olla parempi vaihtoehto työläiden kohteiden kuten vaatteiden ja muistoesineiden kanssa. Järjesteleminen on päätösten tekemistä, ja niiden tekemisessä auttaa keskustelu ja toisen tekemät kysymykset.

Viimeisen kerran jälkeen soitan sinulle vielä jonkin ajan kuluttua kysyäkseni kuulumisia. Jos olemme vaikkapa järjestäneet paperisi kansioihin, haluan tietää toimiiko uusi järjestys pitemmän päälle vai pitääkö systeemiä vielä viilata.

Milla Havanka

Milla on innostuja, rohkaisija ja ongelmanratkaisija. Hänen yrityksensä Mekaselska on kannustanut kohti fiksuja ja iloisia koteja vuodesta 2011.

Kommentoi

Ollaan yhteydessä

Seuraa theblogjunglessa

Seuraa Bloglovinissa

Follow