Sinullako muka menee hyvin? Luulet vain

Olen koristellut vessamme oven sisäpuolen vanhojen lehtien sivuilla. Niitä on hauska katsella siinä istuskellessa.

Lehdissä olevien mainosten tyyli on huvittavan vanhanaikainen. Kaikissa esimerkiksi teititellään ostajaa kohteliaasti. Mainoksissa on myös todella paljon tekstiä verrattuna tämän päivän yksinkertaisiin ja tunteisiin vetoaviin mainoskuviin.

Nykyään mainokset ovat varsin erilaisia. Lehtimainosten lisäksi ostokehotuksia on televisiossa, radiossa, nettisivuilla, postin ja sähköpostin seassa, bussipysäkeillä, bussien kyljissä, bussin penkkien selässä ja kännykkäpeleissä. Kuulin sissimarkkinointitapauksesta, jossa mainoksia oli painettu jopa vessapaperiin.

Mainosten tehtävä on saada meidät ostamaan jotain. Ne eivät kerro meille, että meillä on jo tarpeeksi ja että voisimme olla vallan hyvin onnellinen juuri siinä tilanteessa kuin olemme. Tyytyväiset ihmiset ovat huonoja kuluttajia.

Sen sijaan mainostajat haluavat saada meidät tuntemaan itsemme jollakin tavalla riittämättömiksi. Tähän epämääräiseen riittämättömyyden tunteeseen heillä on tietysti ratkaisu: osta lisää tavaroita.

Mikä ongelma tai harmi meillä onkaan, siihen löytyy aina jokin tavara.

Onko sinulla vähän huono suhde puolisoon, et ole ehkä oikein huomioinut häntä viime aikoina? Osta hänelle uudet korvakorut.

Etkö vietä tarpeeksi aikaa lastesi kanssa? Osoita heille että rakastat heitä. Osta lisää leluja.

Tunnetko itsesi väsyneeksi ja alakuloiseksi? Osta meikkituotteita ja häivytä väsymyksen 5 merkkiä.

Onko elämäsi tylsää ja merkityksetöntä? Hanki elämyksiä shoppailemalla kauppakeskuksessa.

Jos kädet tai silmät eivät toimi hyvin, erilaiset apuvälineet kuten maitopurkin avaaja helpottavat arjen hoitamista. Kaupassa ei ole myynnissä ihmissuhteen korjaajaa, ajan pysäyttäjää, menestyjäkonetta tai onnellisen lapsuuden palauttajaa, vaikka monet yrittävät niitä eri muodoissa ostaa.

Näin he päätyvät täyttämään kaappinsa ja varastonsa tavaroilla, jotka eivät sitten tuoneetkaan lopullista ratkaisua riittämättömyyden ja epätäydellisyyden tunteeseen. Sen sijaan niiden maksaminen vie rahat ja säilyttäminen vie tilat. Lisää riittämättömyyden tunnetta! Mutta uusi huulipuna piristää aina.

Mitä tyytyväisempi olet vallitsevaan tilanteeseen, sitä vaikeampi sinulle on myydä mitään. Sinulla ei ole tarvetta paikata jotain aukkoa ostoksilla. Sinun ei tarvitse hakea pikailoa kaupasta.

Mieti, jos voisitkin olla jo nyt ihan tyytyväinen.

Milla Havanka

Milla on innostuja, rohkaisija ja ongelmanratkaisija. Hänen yrityksensä Mekaselska on kannustanut kohti fiksuja ja iloisia koteja vuodesta 2011.

Kommentoi

Morjens

Tervetuloa selailemaan Mekaselskan blogia! Näissä parin kolmen minuutin lukupätkissä järjestetään kotia, käytetään käteviä palveluita ja luovutaan ylimääräisestä, mutta myös nostetaan katse lillukanvarsista. En neuvo mihin lastenhuoneen pehmolelut laitetaan, vaan kysyn, miksi niitä ylipäänsä pitäisi hankkia niin paljon, ettei tiedä mihin ne laittaisi.

Bloggauksia saa mieluusti jakaa ja kommentoida. Hyviä lukuhetkiä 🙂

Tykkää ja seuraa