Vanhusten ulkoilutusta, matkailua ja maailman pelastusta – kevyestä liikenteestä on moneksi

Kuva: Paul Krueger

Kevyeen liikenteeseen liittyvä bisnes on kovassa nosteessa maailmalla. Esimerkiksi EU:n alueella pyöräilyyn liittyvä liiketoiminta työllistää 650000 ihmistä (enemmän kuin kaivosteollisuus), Hollannissa neljännes uusista pyöristä on sähköavusteisia ja Saksassa matkailutuloista jo 10 % tulee pyörämatkailusta. Kuinka Suomessa voitaisiin hyödyntää tätä buumia uutena liiketoimintana? Miten liiketoiminnan syntymistä ja kasvua voidaan edistää?

Osallistuin viime viikolla Tekesin järjestämään tapahtumaan, jolla oli niinkin komea nimi kuin Kevytkulkuneuvojen liiketoimintamahdollisuudet. Päivä oli pyhitetty (sähkö)pyöräilyn ja siihen liittyvän liike- ja vapaaehtoistoiminnan ja mahdollisuuksien esittelylle, ja yleisö sai kokeilla erilaisia kulkuneuvoja.

Pyöräily on monella tavalla hyväksi ihmiselle ja ympäristölle. Auton vaihtaminen pyörään kaupungin liepeillä vähentää mm. ilman saastumista, pysäköintipulmia ja liikkumattomuudesta johtuvia terveysongelmia. Sähköavusteiset pyörät lisäävät pyöräilyn houkuttelevuutta ja yleistyvät koko ajan.

Tapahtuman esitykset löytyvät täältä, nappasin tähän kolme makupalaa!

Pyörällä kaiken ikää

Riksapyörä


Pyörällä kaiken ikää (Cycling Without Age) on Tanskassa vuonna 2012 syntynsä saanut kansainvälinen kansanliike. Vapaaehtoiset pyöräluotsit ulkoiluttavat ikäihmisiä ja muita liikuntarajoitteisia riksapyörillä. Toiminta on jo käynnissä kymmenissä maissa ympäri maailmaa.
Pyörällä kaiken ikää yhdistää ihmisiä pyörän välityksellä. Se tarjoaa liikuntarajoitteisille mahdollisuuden kokea pyöräilyn riemu ja saada piristystä samalla kun vapaaehtoiset saavat uusia eri ikäisiä ystäviä.

Tampereella toteutetusta pilottihankkeesta voi lukea lisää raportista.

Scouter



Scouter on kevyt sähkökulkuneuvo. Se on vain metrin leveä, mutta siihen mahtuu kaksi ihmistä ja vähän tavaraakin. Scouterin ajamiseen ei tarvita ajokorttia, koska se lasketaan polkupyöräksi. Kehittäjien mielestä Scouter voi korvata hyvin auton kaupunkiliikenteessä – kymmentä kilometriä varten ei tarvita kahden tonnin painoista kulkuneuvoa. Scouter on myös avoin innovaatioalusta. Scouterin rungon päälle voi rakentaa mitä ikinä haluaa, vaikkapa tavarankuljetuslaatikon tai jäätelökioskin. Sen avulla kaupunkeihin voisi toteuttaa ekologisesti monenlaisia uusia palveluita.

Ruotsissa tehdään sähkötavarapyörillä jopa muuttoja. MOVEBYBiKE on saanut palkintoja ympäristöystävällisestä fiksuun kaupunkiin sopivasta kuljetustavastaan.

Pyörämatkailu

Eero Lukin kertoi tapahtumassa pyörämatkastaan Saksassa Elben pyöräreitillä (saksaksi Elberadweg). Reitti on tuhannen kilometrin pituinen suosittu verkosto eurooppalaisia pyöräreittejä, jonka varrella on monenlaisia palveluita. Pyöräilijä ohjataan vaivihkaa läheiseen kylään, jossa myydään paikallisia tuotteita, vaikkapa hunajaa, sen sijaan että hän ohittaisi paikan kovalla vauhdilla. Pyöräilijät voivat yöpyä pyöräystävällisessä majoituksessa, jossa pyörän saa lukittujen ovien taakse ja märät vaatteet voi kuivata. Pyöräystävälliset ruokapaikatkin tarjoavat pyöränkorjaussettejä ja pyöräkarttoja. Matkatavaransa voi kuljetuttaa valmiiksi seuraavaan yöpaikkaan. Kaiken voi varata etukäteen netin kautta. Reitillä on myös omia matkamuistotuotteita.

Suomessa pyörämatkailuun liittyvissä palveluissa on paljon kehittämistä, mutta samalla myös ansaintamahdollisuuksia, mikä pallona maaseudulla asuville ja yrittäville heitettäköön.

Pirkanmaalta löytyy tuotteistettuja pyöräilyreittejä Näsijärvireitti-nimen alta.

Segway-pohjainen ruokakärry goMobiili

Milla Havanka

Milla on innostuja, rohkaisija ja ongelmanratkaisija. Hänen yrityksensä Mekaselska on kannustanut kohti fiksuja ja iloisia koteja vuodesta 2011.

Kommentoi

Ollaan yhteydessä

Seuraa Bloglovin’in kautta

Follow