Kun tunnelin päässä on valoa ja kilometrin pituinen todo-lista

Kuva: gael

Normaaliolosuhteissa asiansa säntillisesti hoitava ja toimeen tarttuva ihminen voi muuttua jatkuvan stressin myötä täysin toimintakyvyttömäksi eikä saa ehkä edes postiaan aukaistua. Tämä kuulostaa uskomattomalta, jos ei ole sitä itse kokenut. ”Ota itseäsi nyt vain niskasta kiinni ja reipastu”, neuvotaan. Mutta se ei vain mene niin. Lamaantumisella ei ole reippauden puutteen kanssa mitään tekemistä.

Tutkimuksissa on havaittu, että puute, oli se sitten rahan, ruoan tai ajan puutetta, vähentää aivokapasiteettia, ajaa tekemään huonompia päätöksiä ja jopa vähentää väliaikaisesti älykkyysosamäärää. Aivot työskentelevät niin kovasti puuttuvan asian kimpussa, että virtaa ei oikein riitä muuhun. On myös saatu selville, että krooninen stressi huonontaa muistia.

* * *

Mutta kun olosuhteet paranevat, henkisiä resursseja alkaa vapautua muuhunkin. Silloin huomaa, miten paljon tehtävää on, kun kaikki laiminlyödyt asiat pitäisi saada ajan tasalle. Sekin voi ahdistaa, kun huomaa, mitä kaikkea on jäänyt tekemättä.

Tehtäviä ei kannata jättää muistin varaan. Kun kirjoittaa kaikki mieltä vaivaavat ja kesken olevat asiat ylös pitkään listaan, ne eivät pääse unohtumaan. Tämä ei ole todo-lista eikä syntilista. Tämä on vain ”ulkoinen kovalevy”, jonka tarkoitus on vapauttaa oikeaa muistia.

Varsinainen tehtävälista on ihan erilainen. Syntejä ei siinäkään luetella vaan ratkaisuja. Tässä vinkkejä:

* Listan täytyy olla tarpeeksi lyhyt. Valitse joka päivälle vain yksi tärkeä asia, joka täytyy saada tehtyä ja muutama vähemmän tärkeä. Tärkeä tehtävä on sellainen, joka helpottaa elämääsi pitemmän päälle. Vähemmän tärkeät voivat olla vaikka pieniä kotitöitä tai järjestelyä. Saat todennäköisemmin sen yhden tehtävän tehtyä ja bonustehtäviä päälle, kuin vaikkapa viisi pakollista tehtävää. Outoa, mutta näin se menee.

* Listalla olevien asioiden täytyy olla tehtävissä yhden päivän aikana. Jaa jättitehtävät pienempiin osiin.

* Mieti etukäteen mikä voisi estää sinua saamasta tehtävääsi valmiiksi ja miten voisit varautua siihen.

* Tee joka päivä jotain. Edes se yksi asia.

* Tee tehtävän valmiiksi saamisesta iso juttu. Vedä paksu viiva tehtävän yli tai miten haluatkaan valmiin tehtävän merkitä. Kehu itseäsi, miten hienosti homman hoidit, tai että ylipäänsä hoidit sen. Sait soitettua paikkaan X, sait käytyä paikassa Y. Kaikki tiedämme, miten kova ääni sisäisellä kriitikollamme on. Kehu lujempaa.

* Itsensä kanssa voi usein ketkutella ja vetkutella. Sovi jonkun toisen vastaavassa tilanteessa olevan kanssa, että olette toisillenne tilivelvollisia. Soittakaa tai viestitelkää päivän lopussa tai jo aikana, mitä olette saaneet aikaan. Tsempatkaa, rohkaiskaa, kirittäkää toisianne.

* * *

Ethän epäröi ottaa minuun yhteyttä, jos voin mitenkään auttaa. Asiat järjestyvät, kun ne järjestetään!

Milla Havanka

Milla on innostuja, rohkaisija ja ongelmanratkaisija. Hänen yrityksensä Mekaselska on kannustanut kohti fiksuja ja iloisia koteja vuodesta 2011.

Kommentoi

Morjens

Tervetuloa selailemaan Mekaselskan blogia! Näissä parin kolmen minuutin lukupätkissä järjestetään kotia, käytetään käteviä palveluita ja luovutaan ylimääräisestä, mutta myös nostetaan katse lillukanvarsista. En neuvo mihin lastenhuoneen pehmolelut laitetaan, vaan kysyn, miksi niitä ylipäänsä pitäisi hankkia niin paljon, ettei tiedä mihin ne laittaisi.

Bloggauksia saa mieluusti jakaa ja kommentoida. Hyviä lukuhetkiä 🙂

Tykkää ja seuraa