Kun asuinalueesi tai työpaikkasi suunnitellaan uusiksi…

En aina suunnittele, mutta kun suunnittelen, en kysy käyttäjältä

Kaupunkeja täydennysrakennetaan, uusia asuinalueita perustetaan, oppilaitoksia, toimistoja ja muita tiloja laajennetaan ja yhdistetään. Aina osalliset eivät pääse vaikuttamaan heitä koskeviin muutoksiin.

Sinä ja muut tilan käyttäjät, eli asukkaat tai työntekijät, kuulette asiasta viimeisinä. Joudut elämään sellaisten päätösten kanssa, mitkä joku ulkopuolinen on katsonut parhaaksi. Muiden valitsemat ratkaisut osoittautuvat ärsyttäviksi tai suorastaan toimimattomiksi. Johtoon ja suunnittelijoihin menee hermo ja luotto, ja kirjoitat katkeria vuodatuksia lehden yleisönosastoon tai somekanaviin.

 

Moderni, koko ajan enemmän käytetty tapa on ottaa alueiden asukkaat tai tilojen käyttäjät mukaan suunnitteluun. Tampereen kaupungin tämänhetkisessä strategiassa se on kirjoitettu jopa näin selväsanaisesti: ”Toimimme yhdessä – kaikki mukaan kaupungin kehittämiseen.”

Sinulle kerrotaan ajoissa muutoksen syistä ja aikataulusta. Pääset vaikuttamaan suunnitteluun varhaisessa vaiheessa, ennen kuin asiasta on päätetty. Saat oman äänesi kuuluviin ja voit kertoa, mihin ongelmiin juuri sinä tarvitsisit ratkaisun tai mistä pidät tämänhetkisessä tilanteessa. Tulos on enemmän omien tarpeittesi mukainen.

 

Olin äskettäin työpajassa, jossa suunniteltiin Tampereen uutta kaupunginosaa Hiedanrantaa. Siellä oli paljon innokasta väkeä, alueesta on ideakilpailun voittaneiden suunnitelmien mukaan tulossa erityinen asuntosaarineen ja vanhoine tehdasalueineen. Alueella on jo nyt käynnissä erilaisia pilotteja ja kokeiluja kuten kiertotaloustutkimusta.

Omaa asuinaluettani kehitetään myös osallistavasti ja olen ollut mukana monenlaisissa työpajoissa ja palavereissa: yhdessä on ideoitu nyt rakenteilla olevaa hyvinvointikeskusta, mietitty paikallisia kohteita joukkorahoitukselle, suunniteltu alueen yhteisöllisen tilan käyttöä.

Olemme ehkä tähän asti tottuneet ottamaan vastaan mitä ylhäältä päin on annettu ja jos se ei ole ollut hyvä, on jurputettu ”esson baarissa” jälkeenpäin. Minulle jäi mieleen eräästä työpajasta vähän vanhempi rouva, joka seurasi vähän aikaa työskentelyä sivusta, tokaisi muille ”Päättäkää te” ja lähti. Muiden päättäessä voi käydä kuitenkin kuin kuvan koiralle.

Jos saat kutsun tällaiseen osallistavaan työpajaan tai yhteissuunnitteluun, käytä ihmeessä tilaisuus hyväksesi. Yhteissuunnittelun jäljiltä tila tai alue tuntuu enemmän omalta. Sinulla on mahdollisuus tavata muita asukkaita tai tilan käyttäjiä ja vaihtaa heidän kanssaan ajatuksia. – Ja erästä arkkitehtiä lainaten, workshopit ovat myös kivaa leikkimistä!

Maan päivä 2017 haluaa sinun tietävän enemmän ilmastonmuutoksesta

Apollo 17: Blue Marble

Huhtikuun 22. päivä vietetään Earth Daytä eli Maan päivää. Tätä päivää voi sanoa nykyaikaisen ympäristöliikkeen syntymäpäiväksi. Ensimmäistä Maan päivää vietettiin USA:ssa jo vuonna 1970, jolloin ympäristön arvoa ei vielä teollisuudessa kunnioitettu. Edellisenä vuonna oli sattunut Santa Barbaran lähellä Etelä-Kaliforniassa paha öljyvuoto, ja ihmisten ympäristötietoisuus oli kasvanut. Lisää päivän historiasta voit lukea Earth Dayn omilta sivuilta.

Vuonna 2017 Maan päivän teemana on ymmärrys ympäristöstä ja ilmastonmuutoksesta. Kaikilla pitäisi olla tietoa ilmastonmuutoksen käsitteistä ja sen aiheuttamista uhista, jotta voimme toimia ympäristön suojelun hyväksi.

Alla olevassa kuvassa näkyy hiilidioksidin määrän kasvu viime vuosina. Se ylitti symbolisen 400 ppm rajan syyskuussa 2016. Ennen teollista vallankumousta arvo oli alle 280 ppm (lähde).

Hiilidioksidin määrä ilmakehässä
Hiilidioksidin määrä ilmakehässä 2005–nykypäivä, lähde: NASA

 

Käy lukemassa lisää ilmastonmuutoksesta mm. näistä linkeistä:

Meillä ei ole maapallo B:tä, jonne pääsisimme karkuun. Alkaa olla todella kiire tehdä suuria muutoksia.

Joko

  • korvaat osan tai kaiken lihasta kasviksilla ruokavaliossasi?
  • valitset joukkoliikenteen, pyöräilyn tai kävelyn autoilun sijasta aina kun voit?
  • minimoit ruokahävikin?
  • lomailet kotimaassa pitkien lentomatkojen sijaan?
  • kasvatat osan ruoastasi itse?
  • olet alentanut sisälämpötilaa?
  • säästät sähköä ja lämmintä vettä?

Googlen logopiirroksessa eli doodlessa seikkailee tänään ympäristön tilasta huolestunut kettu, joka ryhtyy ystävineen toimiin. Katso doodle linkistä

Google Earth Day 2017 doodle
Google Earth Day 2017 doodle

Lue myös:

Nuukuusviikko: Järkevää kuluttamista ja jätteen vähentämistä
Onko kohtuus hajutonta ja mautonta?

Onko kohtuus hajutonta ja mautonta?

Kohtuus on silkillä merkkijono

Törmäsin vähän aikaa sitten tokaisuun, jonka mukaan kohtuus on hajutonta ja mautonta, elämässä pitää olla ”kaikki värit ja diskovalot siihen päälle”. Minä kun ajattelen, että kohtuus on hyvä, niin jäin kovasti miettimään asiaa.

Googlen kuvahaku kertoo yleensä yleisvaikutelman termistä kuin termistä. Minimalistiset sisustuskuvat ovat todellakin mustavalkoisia. Kohtuus ja kohtuullisuus liittyvät kuvissa alkoholinkäyttöön, itsehillintään ja syömiseen.

Mietittiin kohtuullisuutta täällä perhepiirissäkin, ja siinä ajatellessa ja koiraa rapsutellessa saimme tuotettua yhdessä uuden sanan koirankohtuus. Tiedättehän, kun liian paljon hyvvee on ihanoo.

Mitä enemmän asiaa pohdin, sitä enemmän heräsi kysymyksiä. Mitä vastaisit itse?

  • Jos olen kohtuullinen, olenko tylsä?
  • Mitä kohtuullisuus edes on?
  • Onko sopivasti aina liian vähän – ”parempi överit kuin vajarit”?
  • Onko iloa tarpeeksi vasta, jos seuraavana päivänä on krapula?
  • Onko kohtuus ilon maksimointia vai kieltäytymistä?
  • Onko itsehillintä onnetonta?
  • Voivatko kohtuullisuus ja suuret tunteet sopia yhteen?
  • Pelkääkö kohtuullisesti elävä elämää?

Voit kommentoida tähän bloggauksen alle, Facebookissa, Twitterissä, tai vaikka kirjoittaa ajatuksiasi sähköpostitse milla.havanka@mekaselska.fi

Jatkan pohdintojemme kanssa toisessa bloggauksessa!

 

Robottibussit palaavat taas!

We are back in Tampere, hopefully we get to start operating soon!

A post shared by Sohjoa Robot Bus Project (@automatedbusfi) on

Nyt pääsee Tampereella Teknillisen yliopiston pihalla taas kokeilemaan robottikuskin pehmeää kyytiä, jos viime syksynä lumi teki tepposet! Robottibussin ajovuorot ilmoitetaan twitterissä ja sen reitti löytyy täältä.

Voit lukea, millainen oli oma ensiajeluni robottibussilla:
Se Hervannan kohtelias ja varovainen bussikuski

Järjestä monisotkuhuoneesta monitoimihuone

Harry Potter -sarjassa taikuudella pieneen telttaan mahtuu kokonainen iso talo. Samaa yritämme kodin ns. ylimääräisen makuuhuoneen kanssa, joskin yleensä taikavoimien puutteessa huonommin onnistuen.

Samaan huoneeseen yritämme mahduttaa kaikki nämä tilat: työhuone, jossa opiskelemme, askartelemme, pidämme kotitoimistoa, ompelemme; pyykinkäsittelyhuone, jossa taittelemme puhtaita vaatteita kaappiin laitettavaksi (kunhan jaksamme); varastohuone, jossa säilytämme kaikkea sellaista, jota ehkä tulemme vielä tarvitsemaan; ja vielä vierashuone, jonne pitäisi tarpeen tullen majoittaa pitkän matkan yöpyjät ystävistä anoppiin. Voi huoneraukkaa!

Tuloksena on tyypillisesti aika sekamelska, eikä huone toimi missään tarkoituksessa. Epäjärjestys haittaa töihin keskittymistä, pyykit valtaavat huoneen, vierashuoneeksi siistiminen vie aikaa. Ei ihme, että pidät mieluiten oven kiinni. ”Ei katsota sinne.”

Miten kodin monikäyttöhuoneen saa toimimaan?

Säilytys. Tarvitset hyvät säilytystilat kaikelle tarvittavalle. Mieti:

  • Mitä kaikkea huoneessa tehdään?
  • Mitä tavaroita eri toiminnoissa tarvitaan?
  • Mitkä ovat parhaat säilytyspaikat kyseisille tavaroille?
  • Kuinka paljon tilaa ne vievät?

Rutiinit. Huone ei pysy kuosissa itsestään.

  • Siivoa tila käytön jälkeen valmiiksi seuraavaa käyttökertaa varten. Jos teet tilassa muutakin kuin kaikenlaista tilpehööriä vaativaa askarteluhommaa, kokoa tilpehöörit pois, kun olet lopettanut.
  • Skannaa raivaussilmällä jatkuvasti, onko tilassa jotain, mikä ei sinne kuulu.

Simplaaminen. Mitä yksinkertaisempaa ja mitä vähemmän, sitä helpompaa.

  • Teillä on todennäköisesti liikaa vaatteita, mistä seuraa liikaa pyykkiä pestäväksi, lajiteltavaksi, taiteltavaksi ja säilytettäväksi. Vähennä työtäsi vähentämällä vaatteiden, lakanoiden ja pyyhkeiden määrää.
  • Älä säilytä tavaraa, jota et käytä. Jos tilaa on vähän, et voi juurikaan säilöä siellä ”tarvitsen tätä ehkä vielä joskus”-tavaroita. Pidä vain ”käytän tätä säännöllisesti”-tavaroita ja mieti niidenkin kohdalla, onko juuri se huone oikea paikka niille.
  • Tee tavaroiden ja tarvikkeiden pois laittaminen ja esiin ottaminen helpoksi. Huojuvien pinojen ja epämääräisten tunkukasojen sijaan laita tavarat koreihin ja pinottaviin laatikoihin, lipastoon, kaappiin.

Pieni esimerkki meiltä

Meillä ei ole ylimääräistä huonetta, jonka oven saisi kiinni. Sen sijaan meillä on erikoinen läpikulkutila, jossa on ruokapöytä. Käytän sitä myös työpöytänä ja taittelen sen päällä puhtaat pyykit. Pöydällä on lokero, johon saan laitettua mahdolliset pöydällä pyörivät irtopaperit ja vaikka koko läppärin. Puhtaat pyykit menevät kuivurista koriin, josta taittelen ne kerralla kaappiin. Yhden korillisen taittelussa ei mene montaa minuuttia. Yksi pöytä, kolme käyttöä, ei ongelmaa.


ENSIMMÄINEN ASKEL:

Kirjoita paperille, mitä toimintoja huoneessa tehdään ja mitä huonekaluja, tavaroita ja muita tarvikkeita kukin listaamasi toiminto välttämättä vaatii. Jos huone olisi tyhjä, miten järjestäisit nämä tavarat?


 

KeePass keksii sinulle hyvät salasanat ja muistaa ne

Jos se on hyvä, sitä on miltei mahdotonta muistaa. Jos muistat sen helposti, se on huono. Mikä se on?

Olen tähän asti sinnitellyt salasanaviidakon kanssa yrittämällä muistaa kaikki salasanani ulkoa. Salasanoissani on ollut yleinen osa ja kuhunkin palveluun liittyvä osa, mutta jos olen joutunut vaihtamaan niitä, olen helposti mennyt osissani sekaisin, ja Oletko unohtanut salasanasi? -linkkiä on joutunut painelemaan kerran jos toisenkin.

Salasanat ovat onneton ( = 💩) jäänne historiasta ja sinne niiden pitäisi unhoittua, mutta koska parempaa ei ole vielä oikein keksitty (sormenjälkeä tai iiristä ei oikein voi vaihtaa, jos niihin perustuva tunnistus onnistutaan sieppaamaan), näillä mennään.

Salasanojen hallintaan on onneksi olemassa sovelluksia. Selainkin voi muistaa salasanasi, mutta siihen liittyy tietoturvariski. Salasanat saa nimittäin selaimesta esille.

Sovellus, jota nykyisin itse käytän salasanojen säilytykseen, on KeePass 2. Sovellus lukitsee kaikki tallennetut salasanat yhden pääsalasanan taakse.

  • Se osaa itse luoda vahvoja salasanoja.
  • Sovelluksesta voi kopioida kunkin nettipalvelun käyttäjätunnuksen ja/tai salasanan tai suorittaa yhden napsauksen automaattikirjautumisen.
  • Salasanat voi jakaa ryhmiin (itseltäni löytyvät esim. ryhmät Some ja Blog).
  • Salasanat tallentuvat tietokantatiedostoon, jonka voi halutessaan ladata vaikka pilveen.
KeePass kuvakaappaus
KeePass-salasanasovelluksesta kuvakaappaus, lähde: keepass.info

KeePass on avointa lähdekoodia, joten suojausalgoritmien toteutukseen ja laatuun pääsee halutessaan tutustumaan vapaasti. (Tämä ei siis tarkoita, että salasanasi ovat avoimesti kenen tahansa katsottavissa 😉 )

Packing cubes eli pakkauspussit

Matkaa varten täytyy yleensä pakata jonkin verran. Voit helpottaa pakkaamisen tuskaa pakkauslistan laatimisella.

Ok, tiedät mitä haluat mukaan. Mutta miten sen pakkaisit? Matkalaukun voi pakata usealla eri tavalla, esimerkiksi seuraavasti:

  • heittelemällä sukat, farkut, mekot, topit, laturit, lääkkeet ja kaiken muun iloisesti sekaisin
  • (poistamalla kissan laukusta)
  • pinoamalla erilaiset vaatteet eri puolille laukkua
  • (poistamalla kissan vaatekasan päältä)

  • jaottelemalla vaatteet lajin, päivän, koon tai muun kriteerin mukaan muovipusseihin
  • jaottelemalla vaatteet pakkauspusseihin.

Mikä on pakkauspussi?

Pakkauspussit ovat taas yksi tuote, jota en ole nähnyt Suomessa yleisesti myynnissä. Toalettilaukkuja ja pyykkipusseja löytyy, mutta siinä kaikki.

Pakkauspussit (oma suomennos packing cube -termistä) ovat yksi tapa tuoda järjestelmällisyyttä matkustamiseen. Valmistajia on useita, kokoja on useita, joten valinnanvaraa riittää.

Yritin itse tilata pusseja kokeiluun Amazonin verkkokaupasta, mutta törmäsin jatkuvasti siihen, ettei myyjä toimita Suomeen. Loppujen lopuksi tilasin yhden setin sitten AliExpressiltä, joka on ”Kiinan Amazon”.

Pussien merkin piti ilmoituksen mukaan olla Ecosusi, mutta se ei pitänyt paikkaansa, vaan merkki oli Bags-Mart, jokin ilmeisestikin kiinalainen brändi.

Mitä pienistä, nämä soveltuvat idean kokeilemiseen mainiosti.

Setissä on neljä kangaspussia isosta pieneen. Pusseissa on kaksipuoleinen vetskari ja kantokahva sekä verkkoikkuna. Materiaali on sellaista, jota voisi olla vaikka repussa tai kuoritakissa. Pussit menevät siis hyvin kasaan säilytystä varten.

Päästän pussit irti pieneen kokeiluun tällaisen pienehkön lentolaukkutyylisen matkalaukun kanssa.

Isoimpaan pussiin menee helposti kolmet farkut ja olisi mennyt enemmänkin. Pienempiä täytän mallin vuoksi paidoilla ja pyyhkeellä.

Pusseihin kannattaa vaatteet rullata vierekkäin, niin ne on helppo ottaa sieltä siististi. Vetoketjut aukeavat kolmelta sivulta, joten sisältöön pääsee hyvin käsiksi.

Ensivaikutelma positiivinen. Kunhan tulee joku oikea reissu, niin laitetaan pussit tositestiin!

Järjestä ovesta ulos lähteminen sujuvaksi

Olen kiinnittänyt tuulikaapin seinään ulko-oven viereen laatikon, jossa pidämme kaikenlaista ulkoiluun tarvittavaa sälää, kuten taskulamppuja, koirankakkapusseja ja kenkälusikkaa. Siinä säilytetään myös koirien kampoja ja ties mitä.

Tämän ”ties mitä”-osuuden halusin nyt selvittää samalla kun putsaisin laatikon pohjia myöten.

Laatikossa on periaatteessa neljä lokeroa erotettuina tilanjakajalla, mutta jakaja ei oikein jaksa pitää muotoaan.

Tässä kaikki laatikossa ollut tavara.

Pois lähtivät

  • oikean alakulman mysteeri-muovinpalat (yksi niistä on furminaattorin teränsuoja, joka sai jäädä)
  • tippuneen Orbiloc-vilkkuvalon kanta (nyyh)
  • kampa
  • raapiutunut heijastin
  • sateenvarjoton varjonsuoja
  • sammuneet pikkuvilkut (annoin junnulle tehtäväksi ruuvata niistä vanhat patterit pois, laitan itse vilkut muualle odottamaan uusia pattereita ja käyttöä)
  • kakkapussirullan pidikkeet, jotka eivät toimi syystä tai toisesta. Pidän kuitenkin aina irtopusseja taskussa.

Ajastimen paikka ei ole oikeasti myöskään tuossa laatikossa.

Siirsin koiranharjat erilliseen purkkiin, jossa ne pysyvät nätimmin kasassa.

Pieni kiva järjestelyprojekti, johon ei paljoa aikaa vierähtänyt! Laatikko on meillä jatkuvassa käytössä, joten sen järjestyksessä pitäminen kannattaa.


MITÄ VOIT TEHDÄ JO TÄNÄÄN:

Kiinnitä ulko-oven lähelle lista tavaroista, joita ei saa lähtiessä unohtaa.

* avaimet
* puhelin
* lompakko
* matkakortti
* kulkukortti
* sateenvarjo
* vesipullo
* mitä muuta?


 

Kyyti-halpataksipalvelu aloittaa toimintansa Suomessa

Kyyti-halpataksipalvelu aloittaa toimintansa Oulussa torstaina 23.3.2017. Kyyti tarjoaa taksimatkat alkaen kahden euron hintaan. Varausmaksua ei veloiteta. Ensimmäisenä toimintapäivänä kaikki Kyyti-matkat Oulun kaupunkialueella ilmaiseksi klo 20 asti.

Kyyti-palvelun edullisuus perustuu matkan jakamiseen. Kyydit voidaan tarjota kaikille edullisesti, kun matkustajat hyväksyvät, että Kyydissä voi olla mukana myös muita.

Kyydit ovat aluksi tilattavissa Tuup-sovelluksen kautta. Tulevaisuudessa Kyydin voi tilata esimerkiksi valmiiksi juna-asemalle junalipun hankkimisen yhteydessä. Tavoitteena on testata tätä yhdessä VR:n kanssa myöhemmin tänä vuonna.

Kevään aikana Kyyti-palvelu tulee saataville myös Tampereella ja Turussa. Helsingissä on tavoitteena käynnistää palvelu myöhemmin tänä vuonna.

”Kyyti on palvelu, joka liikennemarkkinoilta puuttuu – eikä ainoastaan Suomessa vaan globaalisti. Liikkumispalvelujen käyttäjille matkan ensimmäinen ja viimeinen osuus on usein hankalin, ja Kyyti ratkaisee tämän ensimmäisen ja viimeisen mailin ongelman”, Tuup Oy:n toimitusjohtaja Pekka Möttö sanoo.

Kyyti on henkilökuljetuspalvelu, jossa asiakas voi vaikuttaa Kyydin hintaan valitsemalla itselleen sopivan palveluluokan. Kyydillä on kolme palveluluokkaa:

– Express on taksimainen ”suorinta tietä” -palveluluokka, joka on hinnaltaan perinteistä taksia merkittävästi halvempi.
– Flex on palveluluokka, jossa asiakas on valmis joustamaan hieman odotus- tai matka-ajassa. Flex on hinnaltaan Expressiä edullisempi.
– Smart-palveluluokassa asiakas on valmis joustamaan reilusti saadakseen Kyydin hämmentävän halvalla hinnalla.

Kyydin edullinen hinta perustuu jakamiseen ja autojen tehokkaaseen käyttöön. Kyydit voidaan tarjota kaikille edullisesti, kun kaikki hyväksyvät, että Kyydissä voi olla muitakin matkustajia. Kyydin varauksesta ei peritä erillisiä varaus- tai ennakkotilausmaksuja. Kyydin hinta ilmoitetaan etukäteen ja Kyyti maksetaan tilattaessa sovelluksella. Kuljettajalle ei Kyytiä voi maksaa.

”Kyyti on edistyksellisellä teknologialla toteutettu, moderni, jaettuun hyötyyn perustuva palvelu, jossa kuljetuskapasiteettia käytetään mahdollisimman tehokkaasti mahdollisimman monen asiakkaan palvelemiseen. Kyyti sijoittuu palveluna perinteisen taksin ja joukkoliikenteen väliin”, Möttö toteaa.

Kyyti lanseerataan ensimmäisenä Suomessa Oulussa. Kevään aikana Kyyti-palvelu tulee saataville myös Tampereella ja Turussa. Helsingissä on tavoitteena käynnistää palvelu myöhemmin tänä vuonna. Kyytejä voi alkuvaiheessa tilata Tuup -sovelluksen kautta, joka on ladattavissa ilmaiseksi Google Play ja App Store -kaupoissa. Jatkossa Kyytejä voi tilata myös muiden myyntikanavien kautta kuten esimerkiksi junalipun oston yhteydessä. ”Uusi Kyyti-palvelu on erittäin kiinnostava, täydentäisi junamatkaa erinomaisesti sekä muodostaisi edullisen matkaketjun. Tavoitteena on yhdessä Kyydin kanssa testata palvelua tämän vuoden aikana”, sanoo VR:n suunnittelujohtaja Antti Tuominen.

Kyyti-palvelun teknologia on kehitetty Suomessa. Tuupin strategisena kumppanina Vinka on kehittänyt palvelun taustalla olevan matkojen yhdistely- ja ajoneuvojen automatisoidun ohjausälykkyyden. Kyydin potentiaalista kysyntää on mallinnettu Strafica Oy:n Brutus-työkalulla. Mallinnus osoitti potentiaalisen markkinaosuuden Kyydille olevan 7,1% kaikesta liikkumisesta. Mikäli ennuste toteutuu, kyse on todellisesta liikkumisen vallankumouksesta.

”Suomi on erittäin hyvässä asemassa uuden älykkään liikenteen markkinoilla. Täältä löytyy teknologiaosaamista ja lainsäädäntö on kansainvälisesti edistyksellinen, minkä seurauksena kiinnostus suomalaisia älyliikenneratkaisuja kohtaan on juuri nyt iso. Alalle on syntynyt ja on syntymässä paljon uusia yrityksiä, joiden markkina on kansainvälinen. Tekesin rooli tässä kokonaiskehityksessä on todella merkittävä rahoituksen lisäksi myös uusien kumppanien kohtaamisessa.” Möttö kiittää.

Kyyti tarjoaa ratkaisun myös syrjäseutujen liikenteen ongelmiin.
”Samaa älykkyyttä, jonka olemme kehittäneet Kyyti-palvelua varten, voi suoraan käyttää syrjäseutujen palveluongelmien ratkaisemiseen. Siellä on harvakseltaan tarvetta, mutta tarve on sitäkin isompi, eikä perinteinen joukkoliikenne koskaan syrjäseuduille palaa. Älykkään teknologian avulla näihin tarpeisiin on mahdollista vastata joustavasti. Yhteiskunta voi säästää miljoonia euroja yhdistelemällä järkevästi eri kuljetustarpeita siellä, missä joukkoja ei joukkoliikenteelle riitä. Ratkaisu tulevaisuuden liikkumisongelmiin on joustavasti kysyntään vastaava palveluntarjonta”, Pekka Möttö linjaa.

Lue lisää Kyyti-halpataksista osoitteessa www.kyyti.info.

(Tuupin mediatiedote 23.3.2017)

Kuinka testaat onko paristo tyhjä

eli kuinka opetellaan rohkeasti käyttämään yleismittaria

Yksi palovaroittimistamme alkoi piipata pariston tyhjenemisen merkiksi. Vaihdoin pariston, mutta rakkine huusi silti.

Luin pohjasta selvällä tanskankielellä, että varoitin pitää imuroida aina paristonvaihdon yhteydessä (ainakin toivon, että sitä støvsug tarkoitti! No ei vais, tarkistin kyllä.) Oli jäänyt ehkä joskus tekemättä, niin näytin sille nyt imua ja laitoin takaisin. Varoitin hiljeni, mutta minua jäi vähän kaihertamaan, että oliko patteri nyt sitten loppu vai ei.

Yleismittari Jantunen tietää

Varaustahan ei ulkopuolelta näe, joten kaivelin esiin meidän yleismittarin. Se on hauska kapine, jonka käyttöä olen seurannut sujuvasti vierestä.

Sen verran tiedän, että jännitteen yksikkö on V. Mittarilla voi mitata kaikenlaista muutakin, mistä en sitten tiedäkään.

Tasavirta, jollaista paristoissa on, meni tuurilla oikein. (Symboli on yhtenäinen viiva yläpuolella ja katkoviiva alapuolella eli .)

Väänsin ensin osoittimen 2:een, koska ajattelin että kyse on mittakaavasta, mutta oikea asento oli 20. Ilmeisesti asteikko kertoo maksimiarvon.

Sitten tiesin, että johdot pitää laittaa pariston napoihin. Punainen, plus, pullistuma, jotain sellaista.

Huomasin laitteen mittaavan paljon paremmin, kun ottaa suojatulpat pois piikeistä. Heh.

Jännitettä näytti kaikissa mittaamissani paristoissa olevan aivan riittämiin. Kokeilin mitata myös sormipariston, sen jännitteeksi tuli 1,4. Eiköhän tämä siis mennyt taiteen sääntöjen mukaan!

Säästyinpä laittamasta täyttä paristoa kierrätykseen. Kiitos mittari avusta!


Tässä vielä muistilista palovaroittimista:

  • Muistakaa asentaa tarpeeksi monta palovaroitinta. Asunnon jokaisen kerroksen alkavaa 60 huoneneliötä kohden tulee olla vähintään yksi palovaroitin.
  • Testatkaa varoittimenne toiminta säännöllisesti! Auttakaa myös naapurin mummoja ja muita, jotka eivät ehkä itse asiasta selviä.
  • Jos palovaroitin alkaa piippailla, vaihtakaa patteri heti. Vain toimiva varoitin varoittaa tulipalosta!

Lue lisää palovaroittimista Pelastustoimi.fi -sivulta.