Kuinka löydän oikean pysäkin? Uutta teknologiaa testaamassa

Kuva: Jorge Franganillo

”Hei kuule, kiinnostaisko sua osallistua tällaiseen testiin, kun en itse ehdi?” huikkasi mieheni yhtenä päivänä. ”Laitan sulle tän meilin.”

”Tampereen keskustori ruuhka-aikaan ja kolmonen lähtee kuulemma minuutin päästä. Lähtölaitureilla näkyy puolen tusinaa autoa –  mikähän se noista oikein on? Linjatunnuksia ei näe kuin tuosta lähimmästä autosta. En taida ehtiä…” Vai ehditkö? Osana Streetlife -hanketta Aalto-yliopisto on kehittänyt nykyteknologian uusimpia mahdollisuuksia edustavan mixed reality –sovelluksen joukkoliikenteen käytön avustamiseksi. Etsimme nyt testaajia Tampereen keskustassa tapahtuvaan kenttäkokeeseen, jossa sovellusta pääsee kokeilemaan käytännössä ensimmäistä kertaa.

Joukkoliikenne, nykyteknologia, mixed reality – mihin kirjoitan nimeni? Lähetin kokeen järjestäjille heti postia ja sain ilokseni vastaukseksi kehotuksen valita itselleni sopiva testiaika.
Tänään sitten kävin kokeilemassa millaista sovellusta hankkeessa on kehitelty. Testi suoritettiin Keskustorilla, jonka pysäkkikartta näyttää suunnilleen tältä
Olen itse todella suunnistushaasteinen ja minun on vaikea löytää oikeisiin paikkoihin. Vieraissa kaupungeissa oikeiden katujen, pysäkkien ja linjojen hakeminen on ihan painajaista. Opin kyllä kulkemaan Pekingin metrossa, mutta se oli hyvin selkeä systeemi ja siellä oli hyvät opasteet. Keskustori on yksi pysäkkien ja bussien sekamelska. Kaikki apu on siis tervetullutta.
Streetlife-hankkeessa etsitään keinoja alentaa kaupunkien hiilidioksidipäästöjä ICT:n avulla ja vähentää oman auton käyttöä mm. tekemällä joukkoliikenteen hyötyjä näkyväksi ja tuomalla joukkoliikennettä lähemmäs käyttäjien tarpeita.
Testaajat löytyivät tihkussa hetken odoteltuani. Sain käteeni ensin esitietolomakkeen, jossa kyseltiin joukkoliikenteen ja teknologian käyttötapojani. Seuraavaksi huomasinkin piteleväni tablettia ja päästiin tositoimiin.
Kenttäkokeessa testattiin, miten neljä erilaista näkymää auttaisivat minua löytämään oikealle pysäkille. Sain kokeilla katutason näkökulmasta tehtyä 3D-mallinnusta, lintuperspektiivistä tehtyä 3D-mallia, lisättyä todellisuutta eli todelliseen näkymään (kameran linssin läpi katsottuna) lisättyjä elementtejä sekä ylläolevan pysäkkikartan mukaista 2D-näkymää. Testaajat mittasivat miten nopeasti löydän näkymän avulla oikean pysäkin (ja tietysti vertasivat oliko se heidän tarkoittamansa paikka). Käytännössä näkymässä oli iso nuoli osoittamassa, mihin pysäkille minun pitäisi leikisti löytää, ja minun piti osoittaa mille pysäkille sitten menisin sen perusteella. Sama testi tehtiin monesta eri katselupisteestä.
Oma suosikkini oli lintuperspektiivi, se antoi minulle hyvän kuvan alueesta, varsinkin jos se asemoisi itsensä automaattisesti oikean suuntaiseksi. Sellaisen näkymän avulla löytäisin hyvin oikean paikan vieraillakin kulmilla.
Odotan innolla tällaisten palvelujen saapumista puhelimeeni! Ehkä joskus tulevaisuudessa saan henkilökohtaisen apurinuolen viemään minut perille.

Milla Havanka

Milla on innostuja, rohkaisija ja ongelmanratkaisija. Hänen yrityksensä Mekaselska on kannustanut kohti fiksuja ja iloisia koteja vuodesta 2011.

Kommentoi

Ollaan yhteydessä

Seuraa theblogjunglessa

Seuraa Bloglovinissa

Follow