Visiitti Kööpenhaminaan, osa 2: Pyöräily

Kööpenhaminan pyöräilykulttuuri on maailmankuulu. Kaupungissa on melkein 400 km pyöräteitä ja enemmän pyöriä kuin asukkaita. Puolet asukkaista kulkee pyörällä matkansa ja neljäsosalla kaksilapsisista perheistä on rahtipyörä. Vain 29% kotitalouksista omistaa auton.

http://www.visitcopenhagen.com/copenhagen/sightseeing/copenhagens-bike-culture
http://www.techinsider.io/copenhagen-is-hilariously-obsessed-with-bicycles-2015-8
http://denmark.dk/en/green-living/bicycle-culture/copenhageners-love-their-bikes/

Kööpenhaminassa on vuokrattavissa sähköavusteisia kaupunkipyöriä, joihin on integroitu tabletti suunnistamista ja maksamista varten. Suunnittelimme tutustuvamme kaupunkiin niiden päältä käsin, mutta sain jo ennen matkaa tiedon toimistolta, että pyörä on sen verran raskas, ettei se sovi kuin aikuiselle. Totta se sitten olikin, kun paikan päällä vielä kokeilimme. Kaupunkipyörien palautuspisteitä on tuhkatiheässä ja aikuisvoimin ne ovatkin erinomainen ratkaisu liikkumiseen.

Meidän suuntamme siis oli perinteinen pyörävuokraamo. johon palautettiin sopivan korkuinen lastenpyörä juuri sillä hetkellä kun sellaista tarvitsimme. Käytimme sopivan sijainnin takia Baisikeli-nimistä vuokraamoa. Vuokraussysteemi oli vähän hankala. Mukana piti ensinnäkin olla passi. Pyörät piti valita ensin, sitten niiden numerot täytettiin vuokrauslappuun, jonka kanssa mentiin tiskille. Jos kyseiset pyörät olikin jo joku aiempi jonossa ehtinyt valita, piti mennä takaisin ulos valitsemaan uusia pyöriä. Asian olisi ehkä voinut hoitaa tehokkaammin. Toisaalta jos jonoa ei ole, homma toimii hyvin.

Pyöräretkemme suuntautui keskustan itäpuolella sijaitsevalle Amagerin saarelle. Myös Kastrupin lentokenttä sijaitsee saarella.

Amagerin saari
Amagerin saari. Kuva: www.openstreetmap.org

Saaren koillisrannalla on hieno Amagerstrandin hiekkasärkkä, jossa kävimme kääntymässä. Sieltä näkyy merelle, ja Tanskan ja Ruotsin välinen siltakin häämöttää. Rantaa pitkin menee hauskasti kiemurteleva pyörätie, joka johtaa toimintabunkkerilta toiselle. Bunkkerien luona mm. myytiin jätskiä ja vuokrattiin segwaytä.

Amagerin ranta
Amagerin ranta

Pyörätiet ovat erilaisia kuin Suomessa. Autotien vieressä menee korotettu pyöräkaista, jonka vieressä on vielä korotettu jalkakäytävä. Vähintään pyöräkaista on erotettu autokaistasta viivalla, ja risteyksissä on pyöräkaista myös maalattu erottuvalla värillä. Vauhti pyöräkaistalla on reipas. Fisketorvetin kauppakeskuksen kulmalta lähtee Cykelslangen, pelkästään pyörille tarkoitettu siltamutka.

Lastipyörät olivat erittäin yleisiä. Pari kertaa näin jopa pariskunnan toisen jäsenen kulkevan kätevästi laatikossa.

Pyörävuokraamoja ja -korjaamoja oli todella monessa paikassa.

Tässä vielä pyöräaiheinen kuvakavalkadi:

Kauppakeskuksessa on parkkihalli pyörille
Kauppakeskuksessa on parkkihalli pyörille
Pyöriä on joka nurkalla
Pyöriä on joka nurkalla
Kuljetuspyörä
Kuljetuspyörä
Kauppaan tullaan pyörällä eikä autolla
Kauppaan tullaan pyörällä eikä autolla
Tuunattu pyörä
Tuunattu pyörä
Parkkiruutu pyörätaksille
Parkkiruutu pyörätaksille
Tarpeeksi pyörätelineitä
Tarpeeksi pyörätelineitä
Lastipyörä
Lastipyörä
S-junissa saa kulkea ilmaiseksi pyörän kanssa
S-junissa saa kulkea ilmaiseksi pyörän kanssa
Nopeusrajoitus
Nopeusrajoitus
Astetta hienompi pyöräkauppa (nihola.com)
Astetta hienompi pyöräkauppa (nihola.com)
Kööpenhamina, turvallinen pyöräilykaupunki
Kööpenhamina, turvallinen pyöräilykaupunki

Seuraavaksi: Visiitti Kööpenhaminaan, osa 3: Yleisiä huomioita

Milla Havanka

Milla on innostuja, rohkaisija ja ongelmanratkaisija. Hänen yrityksensä Mekaselska on kannustanut kohti fiksuja ja iloisia koteja vuodesta 2011.

Kommentoi

Ollaan yhteydessä

Seuraa theblogjunglessa

Seuraa Bloglovinissa

Follow