Jos rämää ei kannata korjata, koko systeemi pitää korjata

Ostettiin kesän korvalla pieni kääntelehtivä tornituuletin junnun parvelle.

Ei siinä kovin pitkään mennyt, kun jotain määrittelemätöntä tapahtui ja tuuletin irtosi jalustastaan. Vika näytti ensin helpolta korjata itse – sen kuin vain laittaa osat takaisin kohdilleen ja liimaa väliin. Toimenpide osoittautui kuitenkin vähän hankalammaksi miltä aluksi näytti. Laite oli rasvainen, osat vastustivat kohdilleen laittamista.

Tuuletin asettui taloksi siihen tutkimispaikkaan huoneen nurkkaan. Katsotaan myöhemmin paremmin, totesimme.

Jospa sen voisi viedä johonkin korjattavaksi?

Ostin viime talveksi junnulle hyvät lämpimät kengät. Niiden vuori irtosi melkein heti ja alkoi lerputtaa ärsyttävästi. Vein kengät suutarin silmäiltäväksi ja kysyin, josko jotain pikku paikkausta voisi vuorille tehdä. Suutari, nuori nainen, sanoi, että hän tekee paikan nahasta ja se maksaa saman verran kuin uudet kengät. Mietin hetken aikaa, kummin teen. Korjautanko uudentihkeät kengät ja tuplaan niiden hinnan vai ostanko suosiolla taas uudet?

Siinä jonkin aikaa kiemurreltuani sanoin lopulta suutarille, että hyvä on, korjataan kengät. Korjaaminen on ekologisempaa kuin uusien ostaminen ja samalla saan tuettua paikallista korjaamoyrittäjää. Hän vastasi, että hienoa, mutta hän lopettaa liikkeen viikon päästä. Junnun kengät taisivat olla yksi hänen viimeisistä korjaustöistään.

Talvikengät sai vielä korjautettua, mutta pikku tuuletinta ei kannata viedä mihinkään korjaamoon. Jos sellaista paikkaa edes enää löytää. Ylen jutussa kerrotaan kodinkonekorjaajien olevan ahtaalla nykyaikaisten kodinkoneiden halvan hinnan ja lyhyen käyttöiän takia.

Tuuletin on oikein oppikirjaesimerkki nykyajan lineaarisesta tuotantomallista. Tehdään tehtaassa edullinen härveli, joka ei kestä käyttöä ja jota ei voi korjata. Se heitetään pois ja ostetaan taas uusi. Ei mitään järkeä!

Kiertotalous pyrkii säilyttämään tuotteiden ja materiaalien arvon mahdollisimman pitkään. Yksi kiertotalouden liiketoimintamalleista on tuotteen elinkaaren pidentäminen. Esimerkiksi huolto- ja korjauspalvelut. Niin pitkään kuin uusi tuote maksaa saman verran tai jopa vähemmän kuin tuotteen korjaaminen, systeemi ei muutu. Korjauttamisen täytyy olla paljon edullisempaa, eikä korjauskelvottomia tuotteita saisi edes myydä.

Kesällä meiltä hajosi pyykkikone. Se pysäytteli ensin ohjelmia miten sattuu ja saattoi toisella yrityksellä mennä loppuun, mutta kun se teki pysyvän stopin tietyssä kohdassa ohjelmaa, oli pakko ottaa yhteyttä huoltoon. Koneessa oli onneksi vielä hitusen takuuaikaa jäljellä. Korjaajat tulivat, vaihtoivat rutiininomaisesti ohjauspiirit ja lähtivät sen kummemmin analysoimatta vikaa. Kone alkoi taas toimia. Epäilen vahvasti, että kone oli suunniteltu tilttaamaan sopivasti takuuajan päätyttyä, mutta olimmekin pesseet meille osoitetut määrät koneellisia vähän etuajassa.

Emme pidätä henkeämme, mutta Euroopan parlamentti heinäkuisessa päätöslauselmassaan

F. ottaa huomioon, että tuotteiden käyttöikää olisi pidennettävä etenkin ratkaisemalla ohjelmoidun käyttöiän päättymisen ongelma;

G.  panee merkille lähinnä mikroyrityksistä ja pk-yrityksistä koostuvan Euroopan korjausalan tuen tarpeen;

H.  panee merkille, että tuotteiden uudelleenkäytön aktiivisen yhdenmukaistamisen ansiosta paikallista taloutta ja sisämarkkinoita voidaan tehostaa luomalla uusia paikallisia työpaikkoja ja piristämällä käytettyjen tavaroiden kysyntää;

I.  pitää sekä talouden että ympäristön kannalta tarpeellisena raaka-aineiden säästämistä ja jätteiden syntymisen rajoittamista, mikä pyritään ottamaan huomioon laajennetun tuottajavastuun järjestelmässä;

J.  toteaa, että 77 prosenttia Euroopan unionin kuluttajista haluaa mieluummin yrittää korjata rikkinäiset laitteensa kuin ostaa uusia, kuten korostettiin kesäkuussa 2014 esitetyssä Eurobarometri-tutkimuksessa; panee merkille, että tuotteiden kestävyydestä ja korjattavuudesta kuluttajille annettavia tietoja on parannettava edelleen;

K.  toteaa, että luotettavat ja kestävät tuotteet tarjoavat vastinetta kuluttajien rahoille ja estävät resurssien ylikäyttöä ja jätteen muodostumista; katsoo, että sen vuoksi on tärkeää varmistaa, että kulutushyödykkeiden käyttöikää pidennetään tuotteiden kestävyyttä edistävällä suunnittelulla sekä mahdollisuudella korjaamiseen, kehittämiseen, purkamiseen ja kierrättämiseen;

Milla Havanka

Milla on innostuja, rohkaisija ja ongelmanratkaisija. Hänen yrityksensä Mekaselska on kannustanut kohti fiksuja ja iloisia koteja vuodesta 2011.

Kommentoi

Morjens

Tervetuloa selailemaan Mekaselskan blogia! Näissä parin kolmen minuutin lukupätkissä järjestetään kotia, käytetään käteviä palveluita ja luovutaan ylimääräisestä, mutta myös nostetaan katse lillukanvarsista. En neuvo mihin lastenhuoneen pehmolelut laitetaan, vaan kysyn, miksi niitä ylipäänsä pitäisi hankkia niin paljon, ettei tiedä mihin ne laittaisi.

Bloggauksia saa mieluusti jakaa ja kommentoida. Hyviä lukuhetkiä 🙂

Tykkää ja seuraa