Tässä vastauksia muutamiin kysymyksiin, joita minulta usein kysytään tai joita ainakin pitäisi kysyä.
Mitä järjestämiskäynnillä tapahtuu?
Tulen soittamaan ovikelloasi sovittuun aikaan. Istumme hetkeksi alas tai lähdemme heti tutustumaan järjestämiskohteeseen. Sitten käymme tavaroita läpi ihan konkreettisesti pahvilaatikoita, muovipusseja ja kaappeja aukoen. Lajittelemme tavaroita sen mukaan onko niille enää tarvetta ja käyttöä vai laitetaanko ne materiaalina kierrätykseen, tavarana kierrätyskeskukseen vai jopa myyntiin. Tavoitteena on aina vähentää tavaraa jonkin verran, niin jäljelle jääville on paremmin tilaa ja löydät tarvitsemasi paremmin. Lopuksi sovimme, mitä tapahtuu seuraavaksi: vietkö itse kiertoon menevät eteenpäin vai autanko viemällä jotain mukanani. Palaan vielä sähköpostitse ja kertaan, mitä teimme käynnin aikana ja miten voit jatkaa eteenpäin.
Ovatko asiakkaat sellaisia hamstraajia kuin tv-sarjoissa?
Pääosin eivät. He ovat ihan tavallisia ihania ihmisiä, jotka haluavat vähän ulkopuolista näkökulmaa tai henkistä tukea kaappien raivaamiseen tai tavaroiden käsittelyyn. Tietenkin vuosien varrella olen käynyt monenlaisissa kodeissa.
Käsketkö heittämään kaiken pois?
Yksi syy epäjärjestykseen on se, että tavaraa on liikaa. Jos näkemykseni on, että asiakkaalla on säilytystilaan ja käyttötarpeeseen nähden liian paljon säilytettävää, kerron sen. Muitakin syitä epäjärjestykseen on, vaikkapa liian pieniin yksityiskohtiin takertuminen järjestäessä. Tällöin tavaroita ei välttämättä ole liian paljon, mutta ne eivät vain löydä paikkojaan. Siinä tapauksessa tarvitaan enemmän järjestämistä kuin karsimista.
Järjestätkö puolestani?
Järjestämiseen kuuluu yleensä myös tarpeettoman karsiminen, enkä voi tehdä sitä kenenkään puolesta. Käyttäjien täytyy itse valita heille sopivat säilytyspaikat, että he löytäisivät tavaransa. Järjestäminen on myös oppimiskokemus. Kun omistamansa tavaran määrän näkee konkreettisesti käymällä sen läpi ja kokee hieman hikeä niskassa, on helpompi kaupassa tehdä päätöksiä jättää ostamatta.
Miten kehtaisin ottaa yhteyttä, tuntuu että olen toivoton tapaus?
Supervoimani on kannustaminen ja tsemppaaminen. Kukaan ei ole toivoton tapaus. Haluaisin auttaa juuri sinua! Laita edes pieni viesti, niin mennään yhdessä eteenpäin!
Mitä kannattaa tehdä ennen järjestämiskäyntiä?
Ainakaan ei tarvitse järjestää. Käynnin aikana selvitämme myös epäjärjestyksen syitä ja analysoimme tilannetta. On hyvä, jos kaikki näyttää siltä kuin normaalistikin. Varaa itsellesi vettä tai muita virvokkeita. Myös jätesäkkejä ja laatikoita lajittelua varten on hyvä olla. Tuon myös tarvittaessa mukanani tarvikkeita.
Mitä et tee?
En siivoa tai tee muita kotitöitä. En kokoa kirjahyllyjä, en poraa seiniin reikiä enkä koske kalliisiin Ming-vaaseihisi. En arvostele, motkota tai väheksy.
Miten maksetaan?
Lähetän käynnin jälkeen sähköpostiisi maksutiedot. Ainakaan vielä ei onnistu maksaminen kulttuuriseteleillä tms.
Voiko järjestämisavun hankintaan saada taloudellista apua?
Kotona tehtävä järjestämistyö on kotitalousvähennykseen kelpaava palvelu. Huomaa, että voit saada kotitalousvähennystä oman kotisi lisäksi myös vanhempiesi tai isovanhempiesi kotona tehdystä työstä.
Verottajan ohje kotitalousvähennyksestä
Joillekin asiakkailleni on kaupungin sosiaalityö mahdollistanut järjestämisavun.
Onko sinulla muita kysymyksiä? Lähetä ne tämän lomakkeen kautta!
[contact-form-7 id=”721″ title=”Yhteydenottolomake”]