Kööpenhaminan pyöräilykulttuuri on maailmankuulu. Kaupungissa on melkein 400 km pyöräteitä ja enemmän pyöriä kuin asukkaita. Puolet asukkaista kulkee pyörällä matkansa ja neljäsosalla kaksilapsisista perheistä on rahtipyörä. Vain 29% kotitalouksista omistaa auton.
http://www.visitcopenhagen.com/copenhagen/sightseeing/copenhagens-bike-culture
http://www.techinsider.io/copenhagen-is-hilariously-obsessed-with-bicycles-2015-8
http://denmark.dk/en/green-living/bicycle-culture/copenhageners-love-their-bikes/
Kööpenhaminassa on vuokrattavissa sähköavusteisia kaupunkipyöriä, joihin on integroitu tabletti suunnistamista ja maksamista varten. Suunnittelimme tutustuvamme kaupunkiin niiden päältä käsin, mutta sain jo ennen matkaa tiedon toimistolta, että pyörä on sen verran raskas, ettei se sovi kuin aikuiselle. Totta se sitten olikin, kun paikan päällä vielä kokeilimme. Kaupunkipyörien palautuspisteitä on tuhkatiheässä ja aikuisvoimin ne ovatkin erinomainen ratkaisu liikkumiseen.
Meidän suuntamme siis oli perinteinen pyörävuokraamo. johon palautettiin sopivan korkuinen lastenpyörä juuri sillä hetkellä kun sellaista tarvitsimme. Käytimme sopivan sijainnin takia Baisikeli-nimistä vuokraamoa. Vuokraussysteemi oli vähän hankala. Mukana piti ensinnäkin olla passi. Pyörät piti valita ensin, sitten niiden numerot täytettiin vuokrauslappuun, jonka kanssa mentiin tiskille. Jos kyseiset pyörät olikin jo joku aiempi jonossa ehtinyt valita, piti mennä takaisin ulos valitsemaan uusia pyöriä. Asian olisi ehkä voinut hoitaa tehokkaammin. Toisaalta jos jonoa ei ole, homma toimii hyvin.
Pyöräretkemme suuntautui keskustan itäpuolella sijaitsevalle Amagerin saarelle. Myös Kastrupin lentokenttä sijaitsee saarella.

Saaren koillisrannalla on hieno Amagerstrandin hiekkasärkkä, jossa kävimme kääntymässä. Sieltä näkyy merelle, ja Tanskan ja Ruotsin välinen siltakin häämöttää. Rantaa pitkin menee hauskasti kiemurteleva pyörätie, joka johtaa toimintabunkkerilta toiselle. Bunkkerien luona mm. myytiin jätskiä ja vuokrattiin segwaytä.

Pyörätiet ovat erilaisia kuin Suomessa. Autotien vieressä menee korotettu pyöräkaista, jonka vieressä on vielä korotettu jalkakäytävä. Vähintään pyöräkaista on erotettu autokaistasta viivalla, ja risteyksissä on pyöräkaista myös maalattu erottuvalla värillä. Vauhti pyöräkaistalla on reipas. Fisketorvetin kauppakeskuksen kulmalta lähtee Cykelslangen, pelkästään pyörille tarkoitettu siltamutka.
Lastipyörät olivat erittäin yleisiä. Pari kertaa näin jopa pariskunnan toisen jäsenen kulkevan kätevästi laatikossa.
Pyörävuokraamoja ja -korjaamoja oli todella monessa paikassa.
Tässä vielä pyöräaiheinen kuvakavalkadi:












Seuraavaksi: Visiitti Kööpenhaminaan, osa 3: Yleisiä huomioita